Skip to content

Naturdagar

Naturdagar med Norrtälje Naturcentrum ska ses som ett sinnligt läromedel och har självklar koppling till aktuella läroplaner och styrdokument.  Lärprocessen startar i klassrummet där eleverna får veta tydligt mål med undervisningen. Där sker också förberedelser på olika sätt som muntlig fakta, inläsning eller vad pedagogen planerat för eleverna. En Naturdag med NNC  är sedan en skoldag i autentisk miljö som trädgård, åker, äng eller i skog. Skoldagen drivs av naturskolepedagoger och ordinarie pedagoger är en del av skoldagen.  Eleverna delas in i grupper och arbetar mestadels praktiskt. Reflektion enskilt, med klasskamrater och pedagoger är en naturlig del i metoden. Naturdagen efterbearbetas sedan vidare i elevens ordinarie verksamhet. Eleverna har nu egna förstahandsupplevelser av till exempel ekosystemet skog eller matematiska begrepp som kubikmeter eller kvadratmeter. De har upplevt dessa begrepp med alla sinnen och dessa erfarenheter och upplevelser blir viktiga delar i reflektions-, analysdelen och en del i att formulera elevens egen kunskap.

Naturdagen har dessutom många andra positiva effekter som främjar elevens hälsa och välbefinnande. Dagsljuset, de gröna miljöerna och utomhuspedagogiken är ett sätt att arbeta långsiktigt med förebyggande elevhälsa. Dessutom kan dagarna göra underverk för sociala relationer, vilket forskningen visar är en viktig kvalitetsfaktor i undervisning. De bästa skoldagarna är när eleverna har med råvaror från skolköket och vi tillsammans lagar lunch över öppen eld.  Naturdagarna kittar ihop klassen och skapar förutsättningar för ökad måluppfyllnad hos eleverna.

Norrtälje Naturcentrums Naturdagar är för förskola, grundskola, gymnasium och Svenska för invandrare (SFI).

För bokningar och offert kontakta Lotta Andersson, NNC, lotta@naturvardsstiftelse.se